"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

miercuri, 25 august 2010

Arbitrul Adrian Bazavan - cea mai tanara voce care s-a auzit in Parlamentul European

Cu doua saptamani in urma vi-l prezentam pe Adrian Bazavan, unul dintre tinerii arbitri de perspectiva pe care ii are in acest moment judetul Prahova (vezi aici). Cu o mica intarziere, revin, asa cum am promis, cu mai multe detalii despre activitatea sa din afara fotbalului. Spuneam atunci ca pe langa pasiunea pentru arbitraj, Adrian este si presedinte al Consiliului Judetean al Elevilor Prahova, presedinte al Consiliului Regional al Elevilor Muntenia Sud si vicepresedinte al Consiliului National al Elevilor - care cuprinde presedintii a 41 de judete si 3 reprezentanti ai municipiului Bucuresti. Un CV impresionant pentru un tanar care inca nu a implinit 18 ani, el fiind elev - in clasa a XII-a -, al unuia dintre cele mai importante licee prahovene - Colegiul National Ion Luca Caragiale din Ploiesti. Pentru a afla mai multe despre ceea ce face Adrian in afara terenului l-am rugat sa-mi raspunda la cateva intrebari.

Pentru inceput spune-ne, te rog, cu ce se ocupa consiliile elevilor si cum sunt alesi liderii acestora?
Consiliile elevilor isi propun sa reprezinte interesul elevilor in fata factorilor decizionali din toate institutiile, cu precadere Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si institutiile subordonate acestuia. Membrii si liderii consiliilor sunt alesi democratic de catre elevi pe baza unei structuri ierarhice (seful clasei - Consiliul Scolar al Elevilor - Consiliul Judetean al Elevilor - Consiliul Regional al Elevilor - Consiliul National al Elevilor). Pe aceasta cale, rog orice elev care nu se simte reprezentat de propriul consiliu sa ma contacteze pentru a discuta problema.

In perioada 31 iulie-13 august ai participat la cea de-a cincea editie a Congresului International al Tinerilor, ce s-a desfasurat in Turcia, la Istanbul. Care a fost scopul acestui Congres?
Acest Congres International a adunat 1200 de tineri din intreaga lume. Tineri diferiti, din culturi diferite, reprezentand probleme si organizatii diferite insa cu un unic scop: colaborarea pentru o lume mai buna, pentru reducerea somajului in randul tinerilor (40% dintre someri au sub 25 de ani), pentru imbunatatirea sistemelor educationale si sanitare, pentru cresterea rolului ONG-urilor in societate, pentru gasirea solutiilor si modalitatilor de lucru impreuna la nivel global si variand in functie de situatie si resurse la nivel local. Am participat la multe cursuri foarte utile, dar am si tinut cursuri care sper ca au fost la fel de utile, mi-am gasit parteneri si prieteni in intreaga lume si am avut din nou sansa de a-mi face vocea auzita in fata marilor institutii decizionale (ONU, Parlamentul European, Ministerul Educatiei din Turcia). Au fost doua saptamani minunate insa ceea ce este important e sa nu ne oprim aici, la discutii, ci sa continuam lupta, impreuna si separat, pentru a aduce o contributie cat mai mare dezvoltarii durabile a societatii noastre in toate domeniile ei.

In acest an, Istanbulul a fost desemnat "Capitala europeana a culturii". Ce impresie ti-a lasat acest oras?
In cele doua saptamani cat am stat in orasul de pe Bosfor am avut sansa de a afla foarte multe lucruri despre poporul si cultura turca. Istanbulul este un oras plin de istorie. Am vizitat Hagia Sofia, care a fost construita in anul 360 de catre imparatul Imperiului Bizantin, Constantinus al II-lea, servind ca una dintre cele mai mari biserici ale lumii. A indeplinit acest scop pana in 1453, aici fiind incoronati numerosi imparati ai imperiului. Dupa cucerirea Constantinopolului de catre turci, biserica a fost convertita in moschee, pastrandu-si acest rol pana in 1935 cand a fost transformata in muzeu. Socheaza prin grandoare, istorie dar si prin alaturarea paradoxala a simbolurilor ortodoxe cu motivele islamice. Am mai vazut Marea Moschee Albastra - cea mai importanta moschee a Turciei -, Obeliscul Egiptean - care are o vechime de 3500 de ani fiind adus in Constantinopole de catre Imparatul Roman Theodosius I in secolul 4 i.e.n.-, sarcofagul lui Alexandru cel Mare si multe altele. De asemenea, nu puteam rata Marelele Bazar - o cladire veche de aproape 1000 de ani - cu ai sai comercianti, care stapanesc foarte bine arta negocierii. De aici am reusit sa-mi cumpar, cu 30 de lire turcesti, un suvenir pe care vanzatorul cerea la inceput 110! :))

Stiu ca ai fost in tribunele stadionului "Olimpic" din Istanbul, la Supercupa Turciei dintre Trabzonspor si Bursaspor (scor: 3-0). Cum a fost atmosfera?
Suporterii turci au creat un adevarat spectacol in tribune, atmosfera fiind una incendiara. Am ramas impresionat de modul lor de a se manifesta. Mi-a parut rau ca nu am reusit sa ajung si la amicalul Turcia - Romania, din cauza programului foarte incarcat.

"Anul trecut am devenit cea mai tanara persoana care a luat cuvantul in Parlamentul European."

Ai mai participat si la alte intalniri precum cea din Turcia sau aceasta a fost prima ta "iesire"?
Congresul International al Tinerilor nu este prima activitate de acest gen la care particip, anul trecut luand parte la Congresul European al Tinerilor din Slovenia, unde impreuna cu alti colegi, lideri ai unor organizatii de tineret din toate tarile continentului, am discutat problemele celor 70 de milioane de tineri din Europa cu oportunitati scazute (dizabilitati fizice ori psihice, saracie, izolare geografica, acces slab la educatie sau alte facilitati, etc). Am gasit solutii si am elaborat o strategie viabila pe care am inaintat-o - in Parlamentul Sloveniei -, ministrului educatiei sloven dar si parlamentarilor europeni. De asemenea, am creat legaturi intre organizatii si am stabilit cateva proiecte pe care sa le dezvoltam impreuna. Tot anul trecut am fost selectat, alaturi de alti 19 tineri din Europa, sa participam la un curs de proiecte, leadership si advocacy in Londra si, apoi, sa elaboram o rezolutie a tinerilor europeni cu privire la problemele lor majore in ceea ce priveste reprezentarea politica a acestora. Rezolutia am inaintat-o in Parlamentul European din Bruxelles reprezentantilor ONU, UN-Habitat si parlamentarilor europeni. Astfel am devenit cea mai tanara persoana care a luat cuvantul in Parlamentul European.
Fiind membru al European Youth Parliament (EYP) - Parlamentului European al Tinerilor -, in 2009 am participat la Olympic Forum in Grecia.

Ce alte activitati mai ai in timpul liber?
Sunt debater in Clubul de Dezbateri Academice AES, participand la competitii nationale unde am obtinut Premiul III. Din pacate, in ultimele luni nu am reusit sa ma mai tin de activitate din cauza lipsei de timp, insa sper sa o reiau cat mai curand.
Saptamanal am cursuri de pian la Palatul Copiilor, iar in timpul scolii cochetez si cu handbalul, facand parte din echipa liceului. In privinta fotbalului acesta nu este primul sport care m-a pasionat - 6 ani am jucat baschet. Din pacate, lipsa timpului m-a fortat sa renunt la aceasta activitate.

Mai jos aveti cateva imagini de la cea de-a cincea editie a Congresului International al Tinerilor, din Istanbul si de la Supercupa Turciei.


Un comentariu:

  1. Felicitari, Adi! Felicitari pentru ca te-ai implicat sa iti reprezinti colegii, nu este un lucru destul de usor! Este important ca si cei ce vin din urma sa aiba un cuvant de spus si sa fie ascultati! Citind aceste rinduri mi-am adus si eu aminte de sedintele de la Consiliul elevilor, chiar cel profesoral, si altele care se mai organizau pe atunci, si nu erau asa multe probleme. Acum sunt, iar daca ai ajuns sa ne reprezinti si mai sus sa fii mandru si sa sa dea Domnu sa ajungi sa reprizinti si colegii tai arbitri, la fel de bine!
    Apropo, la sedinte, din cate imi amintesc mai sunt si contre...cum reactionezi? Ai cartonasele la tine?

    RăspundețiȘtergere