"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

miercuri, 16 februarie 2011

Patricia Şamşudean: “Desi tocurile ma fac sa ma simt femeie, tot crampoanele ma fac sa simt ca traiesc!”

Un material de Diana Paduraru

Daca pina acum nu s-a gasit un adevarat ambasador al Fair-Play-ului din rindul barbatilor, propun sa candideze si reprezentante ale sexului frumos. Cine spune ca fetele sunt straine fenomenului fotbalistic se inseala. Chiar daca nu il practica, foarte multe il iubesc.

Astazi o sa va prezentam o domnisoara care a indragit fotbalul de la o varsta destul de frageda. Pasiunea ei s-a accentuat odata cu intalnirea idolului din sport. Patricia Samsudean, colega Andradei Aloman, de care aminteam in materialul postat luni,  se uita la un meci, impreuna cu tatal ei. Juca echipa franceza Le Mans, aflata in liga secunda.  Atunci l-a vazut pe el, pe Didier Drogba, iar fotbalul a capatat alta culoare. A facut tot posibilul sa nu rateze niciun meci televizat al echipei ivorianului, a inceput sa culeaga informatii, a inceput sa-l cunoasca. In 2005 fotbalistul s-a transferat la Chelsea, iar domnisoara noastra a devenit un fan inrait al echipei londoneze. De aceasta dragoste au aflat si profesorii, care nu o mai strigau Patricia, ci “Didi”, iar colegii Drogba. Mare era supararea domnisoarei noastre atunci cand echipa favorita pierdea, pentru ca imediat era “intepata” de catre apropiati, insa atunci cand idolul facea furori nu rata ocazia de a se afisa in tricoul cu numarul 15.

Pasiunea pentru sportul rege n-a ramas fara ecou. Pentru a ramane aproape de fenomen si pentru a-l “simti” mai bine, “baietelul lui tata” a urmat cursurile de arbitraj.  La debut, a avut o frumoasa surpriza…  a arbitrat-o pe “Chelsea”! Probabil sunteti uimiti de ce am scris mai inainte, insa mare a fost uimirea Patriciei cand a vazut ca una dintre formatii avea echipament ca al echipei de pe “Stamford Bridge”, iar cel ce purta numarul 15 era un jucator de culoare! Foarte placuta coincidenta si de neuitat. “Acesta e un semn”, ne declara frumoasa blonda, care isi doreste sa urce cat mai sus pe treptele noii pasiuni.

Unii observatori din cadrul CJA Timisoara ii prevad un viitor stralucit Patriciei si spun despre ea ca este un caracter tare, in ciuda faptului ca aproape la fiecare meci spectatorii striga la ea. Sa nu va ganditi la faptul ca asistenta noastre le “comite”, ci frumusetea ei ii cam vrajeste pe cei din tribuna, care uita de faptul ca au venit sa urmareasca un meci de fotbal.

Pe zi ce trece observam ca fiecare persoana ce alege sa intre in fenomen are o poveste interesanta si frumoasa. Noi suntem incantati sa le descoperim si sa vi le impartasim. Mai jos puteti citi cum a raspuns Patricia la intrebarile blogului “ScoalaDeArbitri”, precum si alte informatii neincluse in prezentare.


Cum a inceput cariera ta si de ce ai ales sa urmezi cursurile scolii de arbitri?
De mic copil urmaream meciurile de fotbal, desi pe atunci nu in mod regulat. Pasiunea pentru fotbal s-a accentuat in urma vizionarii unui meci din liga secunda franceza unde evolua si Didier Drogba (Le Mans). Dupa acel joc am inceput sa urmaresc evolutiile ivorianului si mi-am dorit sa fiu cat mai aproape de fotbal. La scurt timp, am vazut in liceu un afis - cursuri pentru arbitri. Si bineinteles, nu am ezitat! Asta se intampla la sfarsitul anului 2005.

Cum este, ca fata, sa joci fotbal sau sa arbitrezi in Romania, stiind ca noi suntem un popor mai… special? Ti s-a intamplat sa fi trimisa la cratita?
Probabil nu este perceput de marea majoritate ca un lucru obisnuit sa fii arbitru-fata. Depinde de tine ca persoana. Atunci cand iti doresti ceva cu adevarat nu ar trebui sa existe ezitari de genul: acest fenomen le apartine doar barbatilor!  Nu pot spune ca am intampinat dificultati in a ma integra, dintotdeauna m-am inteles mai bine cu baietii. Cat despre cratita, da, am fost trimisa, mai tarziu decat ma asteptam. J Acum nu mai pot spune ca nu am fost trimisa la cratita niciodata!
  
Care a fost cel mai important joc la care ai oficiat?
Debutul in Liga a IV-a. Desi toate meciurile sunt importante, debutul a avut cea mai mare incarcatura emotionala.

Care este cea mai frumoasa amintire din cariera ta?
Primul meci arbitrat, a ramas cea mai aparte amintire pana acum. Se intampla in 2006, un joc de juniori. Fiind suporter al lui Chelsea pe atunci, cand am intrat pe teren am constatat ca una dintre echipe avea echipamentul londonezilor, iar atacantul cu numarul lui Drogba era un jucator de culoare. Tin minte foarte bine ca am mers sa verific plasele, si inca aveam pielea zbarlita, si ma gandeam: asta e un semn! J

O intamplare amuzanta din cariera de arbitru...
Intamplari amuzante sunt multe, una dintre ele este de la un meci din campionatul satesc. Antrenorul gazdelor m-a cerut de sotie, aducand argumente serioase: am vaci, caruta... casatoreste-te cu mine! J

Care este cea mai mare dorinta, cu privire la arbitraj?
Cred ca visul oricarui arbitru este de a oficia la un nivel cat mai inalt. Dorinta mea cea mai mare este de a avea ecusonul FIFA.

Cum te intelegi cu colegii arbitri?
Consider colegiul nostru o mare familie. Am prieteni foarte buni printre colegi.

Care este cel mai bun prieten/prietena din randul cavalerilor fluierului?
Prefer sa fiu mai putin subiectiva acum. De-a lungul timpului, consider ca noi arbitrii am ajuns sa formam un cerc larg de prieteni.

Ai un model in arbitraj?
Nu am un anume arbitru model, consider ca am de invatat de la fiecare cate ceva nou. Indiferent cata experienta are un arbitru mereu pot exista imbunatatiri.

Ce parere are familia despre activitatea pe care o desfasori?
Desi au fost surprinsi de dorinta de a deveni arbitru, parintii m-au incurajat de la bun inceput. Mereu m-au lasat sa aleg, sa fac ceea ce imi place. Niciodata nu au venit cu argumente contra arbitrajului. Singura lor dorinta a fost sa nu neglijez scoala, dar au avut incredere in mine. Tatal este mandru. De mica eram “baietelul lui”… si asa am ramas si acum. Cred ca asta m-a influentat oarecum. Atat mama cat si tata au cochetat cu sportul, chiar daca nu cu fotbalul, in familie "se mananca pe paine". J

Ai intampinat probleme pe terenul de joc?A încercat cineva să creeze presiune asupra ta  la vreun meci?
Nu consider ca am intampinat probleme pe terenul de joc. Situatii mai dificile cred ca intampina orice arbitru la inceput de activitate si nu numai. Probleme in adevaratul sens al cuvantului nu.

De ce ai indruma tinerii sa se indrepte spre activitatea de arbitraj?
As indruma tinerii in general spre sport, nu doar spre arbitraj. In schimb, a fi arbitru, sunt de parere ca iti formezi caracterul, ajungi sa fi diplomat chiar si atunci cand ceilalti te trateaza de la polul opus diplomatiei. Ajungi sa formezi o echipa cu brigada, sa te bazezi si la randul lor ceilalti sa se bazeze pe deciziile tale. Plusuri sunt multe, cred eu.

Ce sfaturi le-ai da celor aflati la inceput de drum in arbitraj?
Daca isi doresc cu adevarat aceasta activitate, sa nu renunte la prima "dezamagire". Nu ne nastem arbitri, dar prin perseverenta putem depasi situatile mai putin placute.

De ce crezi ca are nevoie un arbitru pentru a ajunge in top?
Foarte multa munca, si nu doar fizica si teoretica, rabdare, ambitie, sacrificii, un psihic puternic, echilibru.

Ce parere ai despre sistemul cu 5 arbitri?
Consider ca poate fi util.

Cum vezi viitorul arbitrajului? Crezi ca tehnologia video ar fi de ajutor?
Da, cred ca este o inovatie care poate ajuta jocul de fotbal.

Desi finalul carierei este foarte departe, te-ai gandit ce ai vrea sa faci dupa ce te vei retrage?
Pe langa alte activitati, mi-as dori sa raman in continuare aproape de "dreptunghiul verde".

Daca ai fi din nou la inceput de drum ai mai alege arbitrajul, acum dupa ce ai vazut despre ce este vorba?
Cu siguranta!

Ce iti place (hobbyuri)?
Sunt multe lucruri care imi plac in materie de sport, pe langa fotbal, imi place aerobicul, merg la meciurile de handbal si baschet, cartile cu tematica sportiva si cele de psihologie.

Ce nu-ti place (in viata, la un om etc.)?
Nu agreez persoanele fara caracter si cele care nu cunosc semnificatia cuvantului Respect.

Patricia, o domnisoara pe picioarele ei

SMAEB 2008 - Salonul de Motociclete, Accesorii si Echipamente - Bucuresti

Modelingul a fost o oportunitate de a-mi castiga proprii bani, inca de la varsta de 14 ani, prin diferite prezentari si expozitii. Stiam de la inceput ca nu imi doresc sa fac asta pentru mult timp. Am alte asteptari de la mine, de la viata.  Desi cativa ani modelingul si arbitrajul au mers as spune mana in mana, atunci cand un meci se "intersecta" cu o prezentare, ghetele de fotbal aveau prioritate mereu. Desi tocurile ma fac sa ma simt femeie, tot crampoanele ma fac sa simt ca traiesc!


Ce le transmiti celor care urmaresc blogul nostru si iubitorilor de fotbal, in general?
Cititorilor le sugerez sa urmareasca in continuare blogul, iar iubitorilor de fotbal, atunci cand au timp, sa fie cat mai aproape de fenomen!

PS: Ai vreo sugestie cu privire la acest blog?
Sa nu intrerupa aparitia articolelor… si sa fie intr-un numar cat mai mare! J


PROFIL
Alaturi de Andrada Aloman si profesorul
Nagy - arbitru in Arad

Nume: Șamșudean
Prenume: Patricia Simona
Specializarea: Arbitru asistent
Lotul: Liga a IV-a / CJA Timis

Data si locul nasterii: 13 iulie 1989 / Targu Mures
Domiciliul: Timisoara / Timis
Stare civila: Necasatorita
Studii: Colegiul Economic Transilvania;
in prezent - studenta: Facultatea de Stiinte Politice, Filosofie
si Stiinte ale Comunicarii, Specializarea: Jurnalism

Anul in care a devenit arbitru: 2005
Anul obtinerii categoriei a II-a: 2006
Anul obtinerii categoriei I: 2009
Anul promovarii in Liga a IV-a: 2009
Numar de jocuri arbitrate: peste 250

Alte sporturi practicate: Volei - la C.S.S Targu Mures;
Kickbox - “In timpul liber, nu de performanta. Nu se stie
cand am nevoie, sau colegii mei, pe teren.” :))


La un meci in Cupa Presei si alaturi de doi fosti colegi din CJA Targu Mures...


In 2006, la un Salon Auto, in Targu Mures...

4 comentarii:

  1. Felicitari autoarei,o fata foarte de treaba si foarte pasionata! Citesc cu placere tot ce scrieti pe acest blog si sa stiti ca sunt cu ochii pe voi. Dony

    RăspundețiȘtergere
  2. interesant... dar a vazut cineva cat a reusit sa alerge domnisoara arbitru anul trecut cand a vrut sa promoveze in liga aIII-a?? e ok ca vrei sa acorzi cat mai multa atentie sexului frumos activand in fotbal, dar incearca sa alegi persoane care au avut ceva de spus in arbitraj. Din 2005 abea in 2009 a avut un meci in Liga a4-a... slabut nu?? in 2010 incearca sa promoveze si alearga foarte slab.... vi se pare ok asa? NU E VORBA DE RAUTATE.. CI DE REALITATE! IMI CER SCUZE DACA AM GRESIT SPUNANDU-MI PAREREA

    RăspundețiȘtergere
  3. Aici nu e vorba despre cat a alergat sau cat putea sa alerge.Ce te intereseaza pe tine cand a arbitrat la liga a 4-a.Eu am arbitrat la liga a 4-a inca de cand eram stagiar si nu mi-a zis nimeni nimic.Timisoara din cate stiu are multe echipe in ligile mai mici (5-a si a 6-a) precum si multi arbitri divizionari si monitorizati.Ce o sa faca cei la CJA , sa dea deoparte arbitrii divizionari si consacrati care arbitreaza la liga a 4-a si sa arbitreze altii care nu sunt divizionari?Gandeste inainte sa scrii.In plus ai zis ca nu a alergat foarte bine , ce folos ca alergi si nu promovezi , esti sub linie la cateva sutimi si nu promovezi , esti primul din zona ta (Moldova in cazul meu) dar totusi nu promovezi.Asta te intareste sa mergi mai departe.Astia sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi ca sa iti atingi telul.IN rest Multa Bafta Patricia si spor in meseria pe care ti-ai ales-o.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cata rautate poate sa existe?
    Pentru ea a fost un castig ca a participat la examen si a vazut cu ce se mananca.
    Cel care se leaga de cat a alergat,il intreb el cat alearga?
    Pentru fete este 2600 m. pentru nota 7.
    Peste cativa ani sar putea sai cereti autografe!

    RăspundețiȘtergere