"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

luni, 20 iunie 2011

INTERVIU | Asistentul Iulian Szekely, antrenorul campioanei Romaniei la fotbal feminin: “Trebuie sa stii sa faci diferenta intre antrenorat si arbitraj!”

La jocul cu CS Brazi, castigat cu 10-1.
In stanga - Roxana Banaseanu 
ScoalaDeArbitri continua seria “Povestilor” cu cea a asistentului Iulian Szekely, component al lotului “Liga 2”. Deoarece fotbalul feminin nu prea este mediatizat la noi in tara sunt sigur ca foarte multi nu cunosc faptul ca el este antrenorul principal al noii campioane a Romaniei - Olimpia Cluj.

Infiintata vara trecuta aceasta formatie a reusit un parcurs remarcabil atat in campionat, cat si in Cupa, spulberand tot ce a intalnit in cale. Numai daca va spun ca media golurilor marcate a fost de peste 10 pe meci, va puteti face o imagine a traseului pe care l-a avut!

Trecut si prin Liga I - acolo unde isi doreste sa revina cat mai curand - Iulian face echipa, la Academia din Cluj, cu Mirel Albon, fost asistent in esalonul secund - sotul arbitrului FIFA Teodora Albon.

Pentru a afla mai multe lucruri despre cariera arbitrului clujean cat si despre cum este vazut fotbalul feminin la Cluj, va recomand sa cititi interviul de mai jos.

Ce te-a determinat sa urmezi cursurile scolii de arbitri?
A citit mama mea un anunt, intr-un ziar local, ca se fac la Cluj cursuri pentru arbitri si asa m-am inscris.

De ce ai renuntat la fotbal pentru arbitraj?
Am terminat junioratul la U Cluj si a trebuit sa-mi caut echipa. Am fost vreo 4 saptamani la antrenamentele celor de la CFR Cluj - cand erau in Liga 2 -, dar nu am reusit sa raman la ei. Asa ca am mers in campionatul judetean unde am jucat vreo 2 ani la Unirea Jucu, echipa cu care am promovat la Liga 4. Intre timp am urcat in categorie la arbitraj si cand a fost de ales intre a juca in Liga 4 si a arbitra am ales ultima varianta.

Poti sa ne povestesti o intamplare amuzanta de la jocurile oficiate?
Eram arbitru asistent la un joc de juniori, in care una dintre formatii era U Cluj. Nu era gard imprejmuitor, iar la un moment dat am ridicat ofsaid la un jucator de la aceasta echipa. Am simtit o mana din spate ca ma prinde si ma trage de gulerul echipamentului de arbitru. Cand m-am intors era un prieten bun al fostului meu antrenor de la juniori. Uluit, acesta a spus: «Iui… scuza-ma Iulica, nu stiam ca tu esti! » J

Dar o intamplare mai putin placuta?
La un meci de Liga 3, la 1-0 pentru oaspeti, am semnalizat ofsaid la un gol marcat de gazde - in minutul 70. Daca pierdeau acel meci, retrogradau gazdele. Au sarit toti la mine, inclusiv cei din suprafata tehnica. Au ajuns inaintea arbitrului si mi-au zis ca atunci cand vine acesta sa-i spun ca am gresit si ca e gol valabil. Erau vreo 20 de spectatori in apropierea mea, in afara gardului, si aruncau cu apa in mine. Cand a venit arbitrul i-am transmis ce am decis: sunt 100 % ca a fost ofsaid, deci nu validam golul. Au inceput sa strige ca ma omoara, dar am scapat pana la urma si sunt intreg in continuare.

A existat vreun moment in care ai vrut sa renunti la arbitraj?
Nu.

Ai vreun model printre cavalerii fluierului?
Model nu, doar ca i-am avut aproape pe Marian Salomir si Mirel Albon, care m-au ajutat foarte mult. Imi plac, dintre arbitri asistenti de acum, Cristian Nica si Miklos Nagy.

Ce este mai importanta: pregatirea teoretica sau cea fizica? Cat timp le acorzi saptamanal?
Pregatirea teoretica sunt obligat sa o fac deoarece in cadrul Comisiei de Arbitri Cluj sunt responsabil cu aceasta, iar la cea fizica nu am avut niciodata probleme, deci imi sunt egale in pregatirea generala.

Ce astepti de la viitor, in privinta arbitrajului?
Promovarea in Liga 1 si sa termin cu arbitrajul la limita de varsta!

Din cauza faptului ca, din pacate, la noi, fotbalul feminin nu este foarte mediatizat, multi nu stiu ca tu esti antrenorul noii campioane a Romaniei si detinatoarea Cupei - Olimpia Cluj. Cum de-ai ajuns la aceasta echipa? Mai pregatisesi vreo formatie pana vara trecuta?
Este o poveste lunga... Impreuna cu Mirel Albon am lucrat din prima zi de cand s-a infiintat CFF Clujana la fotbal feminin, unde eram maseur, dar antrenam si junioarele clubului. Sunt legat de toate performantele pe care le-a avut aceasta echipa. Lucrez alaturi de Mirel si la loturile nationale de junioare U19, U17 si U15. In vara anului 2010, am fost de acord sa o luam de la capat cu o noua echipa, adica CFF (Clubul de Fotbal Feminin) Olimpia Cluj-Napoca, unde suntem 7 membri fondatori. Am cazut de acord ca in organigrama clubului el sa fie managerul general, iar eu antrenorul echipei de senioare. Aici, ca antrenori secunzi am doua jucatoare din prima echipa: Raluca Sarghe si Ioana Bortan. De asemenea, ele sunt antrenori principali la junioare. Toti avem antrenamentele supervizate de Albon Mirel.

Tot la jocul cu CS Brazi

Cum se impaca arbitrajul cu antrenoratul?
Cred ca daca stii sa faci diferenta intre antrenorat si arbitraj nu este nicio problema. Daca le amesteci insa poti fi cel mai bun antrenor dintre arbitri si cel mai bun arbitru dintre antrenori, adica fara nicio valoare!

Spune-ne cateva cuvinte despre ceea ce se intampla la Cluj cu aceasta Academie, care este unica la nivel national.
Daca am reusi ceea ce ne-am propus ar fi prima Academie de fotbal feminin din estul Europei. Ar trebui ca in 5 ani sa ajungem sa avem 300 de jucatoare, adica sa marim numarul jucatoarelor din Romania cu 60%! Incercam sa organizam impreuna cu FRF campionate la U19, U17, U15 si U13. Suntem sprijiniti de Primaria Cluj-Napoca, Consiliul Judetean Cluj, Grupul Scolar Aurel Vlaicu si sponsorul nostru - Secpral Pro Instalatii, prin doamna Hristea Erika.

Sezonul acesta nu ati avut adversar in campionat. Ati castigat toate jocurile, majoritatea la scoruri astronomice. Cum vezi viitorul fotbalului feminin romanesc?
Cred in continuare in dezvoltarea fotbalului feminin romanesc. Sper ca in urmatoarea perioada sa apara mult mai multe cluburi de fotbal feminin, crescand astfel si numarul de jucatoare.

Spune-ne cateva motive pentru care fetele sa aleaga fotbalul?
Mi-as dori ca toti copiii din Romania sa aleaga orice ramura sportiva, numai sa o aleaga! E pacat ca nu mai vezi copii jucandu-se langa blocuri, in parcuri etc. Fotbalul feminin este in plina ascensiune la noi in tara si il vor alege pentru ca este sport de echipa care se desfasoara in aer liber.

Stiu ca vreti sa organizati, la Cluj, o grupa de Champions League. Ce ar insemna lucrul acesta pentru Romania si pentru clubul vostru?
In urma cu 6 ani am reusit sa organizam o astfel de grupa, cand eram la Clujana, jucand meciurile la Cluj-Napoca (1000 de spectatori), Dej (1200) si Campia Turzii (2700). Si cum ne plac recordurile, vrem sa depasim numarul de spectatori de la jocul disputat in ultimul oras. Pentru club ar insemna o foarte buna reclama - pentru toate fetele care vor sa evolueze la noi, iar pentru oras ar insemna continuitatea intre Cluj-Napoca si Champions League. Am vrea, cu Olimpia, sa atingem performanta echipei Clujana, pe care multi romani nu o stiu: locul 14 in Champions League!!!

De ce ai indruma tinerii sa se indrepte spre arbitraj si ce sfaturi le-ai da celor aflati la inceput de drum?
De la prima lectie despre arbitraj sa-si doreasca sa ajunga la cel mai inalt nivel si sa fie convinsi ca prin munca si perseverenta vor reusi!

Ce rol joaca familia in activitatile pe care le desfasori?
Este bine sa stii ca atunci cand ti-e greu ai unde sa te intorci si ca ai parte de liniste si dragoste.

Ce iti place?
Eram inebunit de mic dupa caini de companie. Dupa ce am crescut, mi-am luat doi catelusi… ciobanesti mioritici!

Ce nu-ti place?
Detest minciuna si oamenii care nu-s punctuali.

Vrei sa ne mai povestesti si altceva despre tine sau despre activitatile tale?
Fac foarte multe  lucruri in viata de zi cu zi si ma bucur ca nu ma pot plictisi! Imi pare bine ca numai de monotonie nu ma pot plange! J

Ce le transmiti celor care urmaresc ScoalaDeArbitri si iubitorilor de fotbal, in general?
As vrea sa poata merge la un meci de fotbal si sa vada doar echipele, sa lase arbitrii cu treaba lor!


PROFIL

Nume: SZEKELY
Prenume: Iulian Nicolae
Specializarea: Arbitru asistent
Lotul: B (Liga 2)

Data si locul nasterii: 29.10.1978, Cluj-Napoca
Domiciliul: Cluj-Napoca
Stare civila: necasatorit
Studii: Facultatea de Stiinte Aplicate ‘’Avram Iancu ‘’, Educatie Fizica si Sport
Profesia: Factor postal urban
Locul de munca: Of. 6 Cluj-Napoca

Anul in care a devenit arbitru: 1997
Anul obtinerii categoriei a II-a: 1999
Anul obtinerii categoriei I: 2000
Anul promovarii in Liga 4: 1999
Anul promovarii in Liga 3: 2001
Anul promovarii in Liga 2: 2004
Anul promovarii in Liga 1: 2007
Numar de jocuri arbitrate: 33-Liga 1, 104-Liga 2, 38-Liga 3

A jucat fotbal la: U Cluj-Napoca, Unirea Jucu

Palmares - fotbal:
7 titluri de campion national la senioare cu Clujana
3 cupe ale Romaniei cu Clujana
1 titlu national de junioare cu Clujana
1 titlu de campion national senioare cu Olimpia
1 cupa a Romaniei cu Olimpia
1 finala de Cupa Romaniei cu Clujana
Locul 3 senioare cu Clujana

Hobby-uri: Muzica, filme, animale de companie

De la stanga la dreapta: Iulian Szekely, Stelian Gusita, Mihai Ene si Ferencz Tunyogi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu