"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

sâmbătă, 4 februarie 2012

EXCLUSIVITATE | Interviu cu Svetlana Ceban, arbitru FIFA din Republica Moldova: “Arbitrajul este o parte a vietii mele”



La 27 de ani, pe care ii va implini luna aceasta, Svetlana Ceban (foto) este considerata una dintre sperantele arbitrajului din Republica Moldova. Din 2011 se afla pe lista FIFA, la fel ca si sora sa geamana - Natalia. Dar nu sunt singurele reprezentante ale familie care practica arbitrajul, Andrei, fratele lor, fiind “central” in esalonul secund. Fosta internationala de juniori, Svetlana a abandonat fotbalul in 2008, dupa ce a fost desemnata “Cea mai buna jucatoare a anului”. Imediat a urmat cursurile scolii de arbitri impreuna cu sora sa. Interesant este ca primul meci international al lor a fost alaturi de doua romance… Dar va las sa aflati mai multe despre Svetlana Ceban din interviul pe care tanara purtatoare a ecusonului FIFA ni l-a acordat in exclusivitate.


Ce te-a determinat sa urmezi cursurile scolii de arbitri?
Un rol important in cariera mea de arbitru l-a jucat fratele meu mai mare, Andrei Ceban (30 de ani), care in momentul de fata este arbitru in Liga 2, fiind propus pentru Liga I. In 2008, cind mi-am incheiat cariera de jucatoare, am inteles ca totusi vreau sa ramin in fotbal si am urmat cursurile scolii de arbitri. M-a impresionat mult aceasta meserie ceea ce m-a facut sa continui si pe viitor.

Ce inseamna arbitrajul pentru tine?
Fotbalul pentru mine inseamna viata, placere si munca, iar arbitrajul este o parte a vietii mele, o pasiune, un vis realizat.

Poti sa ne povestesti o intamplare amuzanta de la jocurile oficiate?
Imi amintesc despre primul meu joc in liga a treia - campionatul masculin. Unul dintre asistenti era chiar sora mea, Natalia, iar al doilea - un baiat. Multi dintre jucatori credeau ca arbitrul de centru va fi acel baiat „acompaniat” de doua domnisoare simpatice J, in calitate de arbitri asistenti. In momentul cand s-a auzit fluierul de start toti au fost surprinsi de prezenta mea la mijlocul terenului, uimiti de aceasta intorsatura a situatiei. La rindul meu nu m-am pierdut cu firea si am arbitrat acest meci cu succes.

Sunt mai usor de arbitrat meciurile de femei decat cele de barbati?
As spune ca sunt mai usor de arbitrat meciurile fetelor, deoarece nivelul de pregatire la barbati este mai inalt si mai profesionist. Acest lucru insa ma ajuta sa avansez in profesia de arbitru.

Cum sunt privite fetele-arbitru in Moldova? Ce diferenta este intre jocurile din campionatul intern si cele din strainatate? 
Atit microbistii cit si fotbalistii sunt deja obisnuiti sa vada arbitri si arbitri asistenti de genul feminin la meciurile din campionatul Republicii Moldova. Insa in colturile mai indepartate ale tarii, in sate si  orase din sud si nord, spectatorii si chiar jucatorii sunt inca uimiti vazand arbitri-fete.
La nivel national, fotbalul feminin este slab dezvoltat in comparatie cu cel international. In octombrie 2011 am avut primul meu mini-turneu in Lithuania (U 17), unde am arbitrat 2 jocuri la centru si un joc in calitate de al 4-lea oficial. Sunt foarte bucuroasa ca primul meu meci international, Rusia  - Lituania, l-am arbitrat cu fete din Romania: Cristina Bujor si Monica Rigo (foto jos).

De la stanga: Natalia Ceban, Cristina Bujor, Svetlana Ceban si Monica Rigo

Ai vreun arbitru ca model?
Din arbitrajul masculin mi-a placut mult cariera lui Pierlugi Collina. Dintre fete imi place Bibiana Steinhaus, din Germania, cea care a condus finala Campionatul Mondial de fotbal feminin, editia 2011, dintre Japonia si SUA.

Sora ta geamana, Natalia, se afla si ea pe lista FIFA, ca arbitru asistent, iar fratele vostru oficiaza in liga secunda. Ce spune familia despre activitatea pe care o desfasurati?
Fiind gemene (Natalia este mai mica cu 15 minute) avem si activitati comune precum si o cariera fotbalistica identica. Impreuna am absolvit şcoala generala, apoi Universitatea de Educatie Fizica si Sport. Am jucat la aceeasi echipa, iar acum suntem arbitri. Ne intelegem foarte bine atit in viata de zi cu zi cit si pe teren. Familia mea adora fotbalul. Impreuna cu parintii urmarim meciuri din cadrul turneelor finale ale Campionatului European sau Mondial, meciuri amicale, etc.

Stiu ca esti implicata in proiectul lansat de CCPA - Open Fun Football Schools Moldova? Spune-ne, te rog, ce inseamna acest proiect?
In proiectul Open Fun Football Schools Moldova sunt implicata din 2009, ca asistent - coordonator.
OFFS este implementat in tara noastra de catre organizatiile neguvernamentale: CCPA (Danemarca), SIDA (Suedia) si FMF, din anul 2006. Principalele obiective sunt promovarea fotbalului in toate regiunile tarii si acordarea unei asistente metodice si tehnice asociatiilor, cluburilor si scolilor de fotbal. In anul 2010, proiectul OFFS Moldova s-a clasat pe primul loc in cadrul concursului organizat de catre UEFA: „Cel mai bun proiect in fotbalul de mase din Europa”.
Datorita succesului activitatilor din cadrul proiectului OFFS Moldova, Comitetul Executiv al UEFA a decis, in ultima sa sedinta de la Nyon (Elvetia), sa acorde Federatiei Moldovenesti de Fotbal statutul de membru cu 6 stele in cadrul Conventiei UEFA pentru fotbalul de mase (UEFA Grassroots Charter). Aceasta decizie importanta pentru fotbalul moldovenesc a fost luata de catre forul european ca urmare a dezvoltarii nivelului fotbalului de mase in Republica Moldova. 
Anul acesta avem un program foarte inetresant. Ne-am propus ca obiectiv sa atragem mai mult atentia asupra fotbalului feminin din tara noastra. Astfel, speram ca acest lucru va contribui la promovarea fotbalului feminin antrenand si promovarea arbitrajului femenin.
Un alt proiect ce vizeaza fotbalul feminin, in care sunt implicata, este WFDP (Women’s Football Development Programme).

Cum se vede din Moldova arbitrajul romanesc?
Din pacate nu pot spune foarte multe despre arbitrajul romanesc, pentru ca nu prea am avut posibilitatea sa urmaresc evolutia arbitrilor romani. Insa citesc cu regularitate ceea ce se publica pe blogul “ScoalaDeArbitri”.

Care este cea mai frumoasa amintire pe care ti-a oferit-o aceasta activitate?
Cea mai frumoasa amintire ramane momentul in care am fost anuntata despre delegarea ca arbitru la mini-turneul din Lituania, care a insemnat debutul meu in arena internationala. Atunci am simtit o bucurie enorma, mandrie ca voi reprezenta Moldova, dar si faptul ca o sa am oportunitatea de a acumula experinta in domeniu.  

De ce ai indruma fetele sa se indrepte spre arbitraj?
Deoarece vor avea o multitudine de avantaje cum ar fi: posibilitatea de a cunoaste si stabili relatii de prietenie cu diverse persoane, de a calatori si descoperi multe tari. De asemenea, arbitrajul ajuta la mentinerea unei conditii fizice excelente.

Ce iti place?
Imi place sa ma dedic in totalitate jocului, sa iau decizii corecte si sa-l conduc avand incredere in propriile puteri.

Transmite-le, te rog, un mesaj celor care urmaresc “ScoalaDeArbitri” si iubitorilor de fotbal din Romania?
Iubitorilor de fotbal din Romania le-as dori cit mai multe meciuri spectaculoase, iar celor ce urmaresc cu interes “ScoalaDeArbitri” sa gasesaca si in continuare la fel de multe informatii captivante, ce reflecta arbitrajul romanesc precum si cel international.


PROFIL

In 2008 - Cea mai buna jucatoare a anului
Nume: Ceban
Prenume: Svetlana
Specializarea: Arbitru
Lotul: Moldova, Chisinau

Data si locul nasterii: 27.02.1985, Chisinau
Domiciliul: Chisinau
Studii: Universitatea de Stat de Educaţie Fizica şi Sport (USEFS)
Master: Tehnologia antrenamentului sportiv
Profesia: Antrenor manager, specialitatea fotbal
Locul de munca: Federatia Moldoveneasca de Fotbal

Anul in care a devenit arbitru: 2008
Debut in Divizia B (Liga 3): 2010
Arbitru FIFA din anul: 2011

A jucat fotbal la:
2007 – 2008: FC “Roma”
2003 – 2005: FC “Narta” Chisinau
2001 – 2003: Echiapa nationala U-17
1999 – 2003: FC “Green-Team” Chisinau
In 2008 a fost desemnata “Cea mai bună jucatoare a anului” (FC “Roma” Puhăceni).

Hobby-uri: Sportul (fotbal, fotbal-tenis, inotul), lectura, călătoriile, muzica.

La cursul UEFA - Nyon, mai 2011
La jocul Rusia - Lituania, cu Natalia Ceban si Monica Rigo

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu